Friday, December 14, 2012
Persembahan Slaid Teknik Menjawab Soalan BM Penulisan
Thursday, December 13, 2012
Soalan Latihan Bahasa Melayu Pemahaman
1. “ ____________ tidak bersalah,
tuanku,” kata Dang Melur kepada Permaisuri
Cendana.
A Beta
B Kami
C Kalian
D Patik
2. “
______________ hendaklah sentiasa mengamalkan sikap berhati-hati ketika
berada di jalan raya,” nasihat Cikgu
Firdaus kepada sekumpulan murid tahun enam.
A Saya
B Kami
C Kalian
D Mereka
3.
Bau ______________ pada daging
kambing dapat dihilangkan apabila dicuci
dengan tepung gandum.
A hapak
B hamis
C tengik
D hanyir
4. Ahmad berdiri ___________ memberi hormat
kepada tetamu kenamaan itu.
A dan
B ketika
C seraya
D setelah
5.
Pak Harun _____________ telah
merundingkan perkara itu dengan rakan
niaganya.
A akan
B harus
C belum
6. ______________ pemuda itu berkawan baik
tetapi mereka mempunyai minat
yang berbeza.
A Ketiga
B Ketiga-tiga
C Masing-masing
7. Rohani _____________ pandai jika
dibandingkan dengan rakan sekelasnya yang
lain.
A agak
B betul
C sekali
8.
Apa-apa ________ yang hendak kamu
lakukan, fikirkanlah baik dan buruknya
dahulu.
A lah
B tah
C kah
D jua
8. Jalan
yang dilaluinya bukan sahaja ber ______________ tetapi mempunyai lopak
yang banyak.
A bolak-balik
B lintang-pukang
C simpang-siur
D pontang-panting
9.
Ibu Siti _______________ apabila melihat anaknya terjatuh ke dalam
parit.
A jalan buntu
B
hilang punca
C kering darah
10.
“ ___________ beratur berdua-dua
sebelum memasuki kelas,” kata ketua darjah.
A Sila
B Ayuh
C Minta
D Semoga
11. Pendengaran
Pak Osman menjadi pekak semenjak
dia terlibat dalam satu
kemalangan.
Perkataan seerti bagi pekak ialah
A tuli
B tajam
C kabur
D jelas
12. Bunga cempaka itu kembang dan mengeluarkan bau yang harum.
Perkataan
berlawan bagi kembang ialah
A kecut
B kuncup
C mekar
D segar
13.
Antara pernyataan berikut, yang manakah ayat pasif ?
A Dia menyikat rambutnya.
B Pakaian Ani belum berbasuh.
C Wanita itu memakai baju kebaya.
D Alif makan nasi di warung Wak Jamal.
14. Kalau
tidak silap saya, sejak sebulan yang lalu dia terlantar di hospital.
Pilih ayat tanya yang sesuai
bagi ayat di atas.
A Sejak bilakah dia
terlantar di hospital?
B Di manakah dia terlantar sejak
sebulan yang lalu?
C Siapakah yang terlantar di hospital
sejak sebulan yang lalu?
D Kamu menyatakan dia terlantar di
hospital sebulan yang lalu?
15.
Pak
Yunus beritahu saya, dia telah menyewa sebuah teksi untuk ke rumah
Borhan.
Pilih ayat tanya yang sesuai bagi ayat di atas.
A Teksi
sahajakah yang akan Pak Yunus naiki untuk ke rumah Borhan?
B Mengapa Pak Yunus ke rumah Borhan dengan
menaiki teksi?
C Pak Yunus hendak menaiki teksi sahaja ke
rumah Borhan?
D Bagaimanakah Pak Yunus hendak ke rumah
Borhan?
16. Mengapakah dia bertindak sedemikian rupa sehingga sanggup mencederakan
dirinya sendiri?
Pilih jawapan yang sesuai bagi ayat tanya di atas.
A Sebenarnya sudah lama dia hendak
bertindak seperti itu kerana mahu menagih
simpati.
B Saya fikir dia berbuat begitu semata-mata
hendak menagih simpati daripada
kita.
C Saya yakin tindakannya mencederakan
diri sendiri itu akan merugikan dirinya
sendiri.
D Saya pun hairan mengapa dia sanggup
bertindak mencederakan dirinya.
17.
Kelab
Kompang kampung saya telah dirasmikan penubuhannya oleh ketua kampung.
Pilih ayat yang sama maksud dengan ayat yang diberikan.
A Ketua kampung merasmikan
penubuhan Kelab Kompang kampung saya.
B Ketua kampung akan merasmikan
penubuhan Kelab Kompang kampung saya.
C Ketua kampung telah merasmikan
penubuhan Kelab Kompang kampung saya.
D Ketua kampung saya telah merasmikan
penubuhan Kelab Kompang kampung.
Soalan
18 – 19
Pilih ayat-ayat yang menggunakan perkataan bergaris dengan betul.
18.
I Puan Fauziah menuang air hangat yang
telah dijerang itu ke dalam termos.
II Hati Eskandar berasa hangat setelah
dicabar oleh kawan-kawannya.
III Berita hangat itu menjadi tajuk utama akhbar pada hari itu.
IV Air itu tidak dapat kami minum kerana terlalu hangat.
A I dan II
B II dan III
C II , III dan IV
D I, III dan IV
2.
I Ibu memenuhkan barang dengan maklumat peribadinya.
II Barang kemas milik Puan Asmah telah
dicuri orang.
III “ Barang
yang lepas usah dikenang,” ujar nenek Kiah.
IV “ Tolong
belikan barang sekilo gula, Danial,” pinta ibunya.
A I dan
II
B III dan IV
C I, II dan III
D II, III dan IV
Pilih ayat yang betul.
29. I Puan Munah adalah ibu saudara saya.
II Kehadiran pegawai itu adalah untuk
menyampaikan hadiah.
III Pulau Tioman adalah antara sepuluh pulau yang
tercantik di dunia.
IV Surat
permohonan tuan yang bertarikh 15 April 2006 adalah dirujuk.
A I dan IV
B
II dan III
C I, II dan III
D
II, III dan IV
30. I Azhar merasa kuah sup itu.
II Cikgu Haris mengajar Matematik.
III Ibu menjahiti adik sehelai baju.
IV Bapa
membeli abang sebuah komputer.
A I dan II
B
I dan III
C II dan IV
D
III dan IV
Soalan Pemahaman
Baca
petikan di bawah, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya.
Selaku Ketua Kampung Paya
Dalam, Tuk Mat sering mengingatkan anak-anak buahnya agar sentiasa berwaspada.
Beliau berasa bimbang kalau-kalau kejadian pecah rumah akan berlaku di
kampungnya. Suatu hari, Tuk Mat mengadakan mesyuarat tergempar dengan memanggil
penduduk kampung ke rumahnya untuk membincangkan cara terbaik bagi mengatasi
masalah kejadian pecah rumah di kampung itu.
"Tuk Ketua, saya
mencadangkan rondaan diadakan pada waktu malam secara berkumpulan, " kata
Pak Jusoh.
“Saya
menyokong saranan Pak Jusoh, Tuk, ” ujar Pak Mail.
Tuk
Mat menganggukkan kepalanya. Semua yang hadir pada malam itu turut bersetuju
dengan usul yang dikemukakan oleh Pak Jusoh. Penduduk Kampung Paya Dalam akan
membuat rondaan mengikut jadual yang ditetapkan. Langkah itu mula diadakan pada
minggu yang berikutnya. Mereka akur akan keputusan yang ditetapkan oleh ketua
mereka.
Selang
beberapa malam, penduduk Kampung Paya Dalam digemparkan oleh suatu kejadian
ganjil. Kanak-kanak yang pulang daripada mengaji telah terserempak dengan
lembaga hitam berkepala anjing. Penduduk kampung, terutama kaum wanita dan
kanak-kanak mulai takut hendak keluar malam. Walau bagaimanapun, kejadian itu
tidak mematahkan semangat Tuk Mat dan anak buahnya untuk meneruskan
rondaan.
Suatu
malam, hujan turun dengan lebat. Namun, Tuk Mat dan anak buahnya membuat
rondaan seperti biasa. Tepat pada pukul 2.00 pagi, mereka melihat sebuah perahu
terdampar di pantai Kampung Paya Dalam. Tiga orang lelaki dengan gerak-geri
yang mencurigakan melangkah tergesa-gesa meninggalkan perahu itu menuju ke
Kampung Paya Dalam. Tuk Mat dan anak buahnya berjaya memberkas ketiga-tiga
lelaki berkenaan. Setelah disoal siasat, rupa-rupanya merekalah yang selama ini
menjalankan kegiatan pecah rumah di Kampung Kaki Bukit dan menakut-nakutkan
penduduk Kampung Paya Dalam. Ketiga-tiga penjenayah itu kemudian diserahkan
kepada pihak polis untuk dibawa ke muka pengadilan.
- Mengapakah
Ketua Kampung Paya Dalam sering mengingatkan anak buahnya supaya
berwaspada setiap masa ?
A Terdapat lembaga hitam
berkeliaran di kampung itu pada waktu malam.
B Kemungkinan akan berlaku
kejadian pecah rumah di kampung itu.
C Kampung itu sering didatangi
oleh orang yang mencurigakan.
D Ada penduduk yang telah
terserempak dengan lembaga hitam berkepala
anjing.
- Apakah
langkah yang diambil oleh penduduk Kampung Paya Dalam untuk
menangani masalah kemungkinan berlakunya kejadian
pecah rumah di kampung itu ?
A Melaporkan perkara itu
kepada pihak polis.
B Mengadakan kawalan pada
waktu malam.
C Membuat jadual rondaan.
D Menangkap orang yang
bersalah.
33. Di manakah kejadian pecah
rumah telah berlaku ?
A Di rumah Ketua Kampung Paya
Dalam.
B Di Kampung Kaki Bukit.
C Di Kampung Paya Dalam.
D Di pantai Kampung Paya
Dalam.
34.Rangkai kata mematahkan
semangat dalam petikan bermaksud
A
mengalahkan kuasa.
B membuat keputusan.
C mengalihkan pendapat.
D mengalahkan kemahuan.
- Apakah
kesalahan ketiga-tiga orang lelaki yang diberkas oleh Tuk Mat dan anak
buahnya ?
A Menjalankan kegiatan
menyamun.
B Menjalankan kegiatan pecah
rumah.
C Menjalankan kegiatan
menakut-nakutkan penduduk kampung.
D Menjalankan kegiatan pecah rumah dan
menakut-nakutkan penduduk
kampung.
Soalan Pemahaman
Baca
petikan di bawah, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
Jenis pertandingan
|
Masa
|
Tempat
|
Kumpulan Umur
|
Pertandingan mewarna
|
8.00 pagi – 12.00 tengah hari
|
Di kantin sekolah
|
5 – 7 tahun
|
Pertandingan bercerita
|
8.00 pagi – 10.00 pagi
|
Di dewan sekolah
|
8 – 10 tahun
|
Mendeklamasikan sajak
|
10.00 pagi – 12.00 tengah hari
|
Di dewan sekolah
|
10 – 12 tahun
|
Mencari harta karun
|
2.00 petang – 4.00 petang
|
Di tempat perhimpunan
|
12 tahun dan ditemani ibu bapa
|
Sukaneka
|
4.00 petang – 6.00 petang
|
Di padang sekolah
|
7 – 12 tahun dan para ibu bapa
|
- Mengapakah
pertandingan mewarna dan bercerita diadakan pada masa yang sama ?
A Kedua-dua pertandingan itu
dijangka mendapat sambutan yang hangat.
B Kumpulan umur bagi kedua-dua
pertandingan itu tidak sama.
C Kedua-dua pertandingan itu
mengambil masa yang agak lama.
D Kedua-dua pertandingan itu
terbuka kepada murid-murid sahaja.
- Sebagai
murid Tahun Lima, pertandingan apakah yang disertai oleh Asma ?
A Pertandingan bercerita,
mendeklamasikan sajak, dan mencari harta karun.
B Acara sukaneka, pertandingan
bercerita, mencari harta karun, dan
mendeklamasikan sajak.
C Mendeklamasikan sajak dan
sukaneka..
D Mendeklamasikan sajak, mencari harta karun, dan sukaneka.
- Sebelum
pukul 2.00 petang, Manisah dan ibu bapanya telah berhimpun untuk menyertai
suatu pertandingan.
Berdasarkan jadual,
pertandingan apakah yang akan disertai oleh mereka ?
A Sukaneka.
B Mendeklamasikan sajak.
C Mencari harta karun.
D Mencari harta karun dan
sukaneka.
- Pada
pendapat kamu, apakah yang perlu dilakukan oleh pihak pengajur supaya
setiap pertandingan yang diadakan mudah untuk dikendalikan ?
A Memendekkan masa
pertandingan.
B Penyertaan perlu dihadkan.
C Menyediakan petugas yang
lebih banyak.
D Mengetatkan peraturan bagi
setiap pertandingan.
- Antara
yang berikut, yang manakah bukan matlamat yang semua pertandingan tersebut
diadakan ?
A Untuk beradu kekuatan.
B Untuk mencungkil bakat.
C Untuk mengeratkan hubungan.
D Untuk mendapatkan hadiah
yang ditawarkan.
Soalan Latihan Bahasa Melayu Penulisan
Bahagian A
( Masa dicadangkan : 15 minit )( 10 markah )
Tulis
Bahagian A
........................................................................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
|
Bahagian B
( Masa dicadangkan
: 40 minit ) ( 30 markah )
Pilih satu daripada tajuk-tajuk di bawah dan tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
1.
Kamu telah berpindah ke sekolah baru. Kamu diminta
menyampaikan ucapan untuk memperkenalkan diri.
Tuliskan
teks ucapan tersebut.
ATAU
2. Kamu tidak dapat hadir ke sekolah
kerana sakit.
Tulis sepucuk
surat kepada guru kelas kamu untuk memberitahu perkara tersebut.
ATAU
3. Dalam perjalanan pulang dari sekolah,
kamu terjumpa seekor kucing yang terjatuh ke dalam longkang.
Tuliskan
tindakan-tindakan yang kamu lakukan bagi membantu kucing tersebut .
Bahagian B
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
|
Bahagian C
( Masa dicadangkan
: 20 minit ) ( 20 markah )
Tulis lima nilai murni/pengajaran yang dapat
kamu peroleh daripada petikan di bawah.
Panjang jawapan
kamu mestilah tidak kurang daripada 50
patah perkataan.
Tulis jawapan
kamu dalam satu perenggan.
Petang ini, Aswad akan menjalani latihan bola sepak
di padang sekolahnya. Aswad bertolak awal ke sekolah kerana hari
ini diadakan pemilihan pemain yang akan mewakili sekolahnya. Di pertengahan jalan, Aswad terserempak
dengan seorang lelaki tua yang terjatuh
daripada basikalnya. Aswad segera membantu lelaki tua itu. Dia memimpin lelaki tua
itu ke tepi jalan. Dia segera menahan kereta yang lalu di situ dan meminta
pemandunya menghantar lelaki tua itu ke hospital. Sesampai di sekolah, Aswad
telah terlewat. Dia memohon maaf daripada guru pembimbing dan menceritakan apa
yang telah berlaku. Gurunya bersimpati
dan memuji-muji tindakan Aswad itu.
Berkat kesungguhannya, Aswad telah berjaya terpilih sebagai pemain bola
sepak sekolahnya. Dia bersyukur dan berjanji akan bermain bersungguh-sungguh
bagi mengharumkan nama sekolahnya.
Bahagian C
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
20 |
Wednesday, December 12, 2012
Selingan - Aktiviti Selepas UPSR
Saturday, December 8, 2012
Bahasa Melayu Penulisan Bahagian C
Bahasa Melayu Penulisan Bahagian
C ini , merupakan bahagian yang meminta murid atau calon UPSR membuat ulasan
tentang petikan yang diberi sama ada berbentuk sastera atau bukan sastera. Murid
diminta membuat ulasan, sama ada mengulas tentang nilai, pengajaran, amalan
baik ataupun perwatakan yang terdapat dalam petikan yang diberi. Bagi sekolah
kebangsaan, murid/calon UPSR perlu menulis lima nilai, pengajaran, perwatakan
atau amalan baik berdasarkan petikan, manakala untuk sekolah jenis kebangsaan
empat sahaja.Ulasan hanyalah dalam satu perenggan. Panjang ulasan yang diarahkan
ialah 50 patah perkataan bagi SK, manakala 40 patah perkataan bagi SJK. Walau
bagaimanapun, semua murid atau calon UPSR tidak perlu terikat dengan bilangan patah perkataan yang dihadkan. Apa
yang penting ialah ulasan yang tepat dan huraian yang jelas tentang petikan
yang diberi.
Berikut ialah contoh soalan untuk Bahagian C:
Tulis lima
nilai yang dapat kamu peroleh
daripada petikan di bawah.
Menemui sahabatku Ramli,
semoga sihat sejahtera.
Walaupun seminggu telah berlalu, namun ingatan saya
terhadap suasana damai di kampung saudara tidak dapat dilupakan. Tambahan pula,
sikap penduduk kampung yang mudah bergaul membuatkan saya seolah-olah berada di
kampung halaman sendiri.
Saya berasa bertuah kerana dibawa oleh ayah saudara
berkunjung ke bandar Melaka. Di sana, saya juga berkesempatan membeli
cenderamata untuk dihadiahkan kepada kawan-kawan.
Selain itu, pengalaman saya menghabiskan masa di
dusun sungguh menyeronokkan. Saya tidak akan lupa keseronokkan memetik,
mengutip, makan, dan menjual buah-buahan.
Saya mengucapkan terima kasih kepada saudara
sekeluarga atas layanan yang diberikan sepanjang saya berada di Melaka. Semoga
saudara dan keluarga sentiasa bahagia dan gembira.
Sekian, terima kasih.
Sahabatmu,
Alvin
Berdasarkan
soalan di atas, kehendak soalan meminta kita menuliskan lima nilai yang terdapat dalam petikan. Bagi
SJK, kurangkan satu nilai kepada empat
nilai sahaja. Untuk memudahkan kita mencari nilai, kita bolehlah membina pelan
maklumat seperti di bawah ini. Pastikan anda bijak memilih frasa yang mempunyai nilai.
Pelan
Maklumat
Bil
|
Nilai
|
Frasa
|
1
|
prihatin
|
semoga sihat sejahtera
|
2
|
peramah
|
sikap penduduk kampung yang mudah bergaul
|
3
|
bersyukur
|
bertuah kerana dibawa oleh ayah saudara
berkunjung ke bandar Melaka
|
4
|
baik hati
|
membeli cenderamata
|
5
|
menghargai
|
mengucapkan terima kasih kepada saudara
sekeluarga
|
Melalui pelan maklumat di atas, kita perlu membina ayat berdasarkan nilai yang dipilih, kemudian kita olah frasa yang dipetik
daripada petikan itu untuk dijadikan huraian seperti contoh di bawah ini.
Nilai-nilai dan huraian.
1. Prihatin terhadap rakan dan
mendoakannya semoga sihat sejahtera.
2. Peramah
dan mudah bergaul dengan orang lain agar mereka selesa datang ke tempat kita
seolah- olah berada di kampung sendiri.
3 Bersyukur kerana berpeluang mengunjungi bandar
Melaka.
4. Baik hati dengan membelikan
cenderamata untuk dihadiahkan kepada kawan-kawan kita.
5. Menghargai orang lain dengan mengucapkan
terima kasih atas layanan baik yang diberikan
kepada kita semasa kita
berkunjung ke rumahnya.
Berikut ialah ulasan lengkap tentang
petikan tersebut:
Berdasarkan
petikan, terdapat lima nilai murni yang boleh dicontohi. Antaranya kita
patutlah prihatin terhadap rakan kita dan mendoakannya semoga sihat
sejahtera. Selain itu kita haruslah peramah dan mudah bergaul dengan
orang lain agar orang yang datang ke tempat kita selesa dan berasa
seolah-olah berada di kampung mereka sendiri. Seterusnya kita sewajarnya
bersyukur kerana berpeluang mengunjungi bandar Melaka dan dapat menambah
pengalaman melalui kunjungan tersebut. Di samping itu, kita mestilah baik
hati dengan membelikan cenderamata untuk dihadiahkan kepada kawan-kawan
kita. Akhir sekali kita disarankan agar menghargai orang lain dengan
mengucapkan terima kasih atas layanan baik yang diberikan sepanjang kita
berkunjung ke rumahnya.
Subscribe to:
Posts (Atom)